Hvis du er en bedriftseier som sitter på gjerdet og lurer på om du skal skaffe bedriften en nettside, skal vi spare deg for litt tid – du trenger en. En god en. En profesjonelt utformet, iøynefallende, salgsøkende, og differensierende nettside.

Du spør kanskje; "hvorfor det?". Dette er 8 grunner:

#1: 30 prosent av forbrukere vil ikke vurdere en bedrift uten nettside

Nettsiden din er den viktigste markedsaktiviteten din ettersom vi lever i en digital tidsalder. Nordmenn bruker i gjennomsnitt 23,6 timer online per uke og er på mobilenheter i opptil fem timer per dag. Nå forventer forbrukerne at bedrifter skal ha en digital tilstedeværelse (inkludert en nettside) og vil vurdere et selskap som IKKE har en som mindre profesjonell.

#2: Folk søker etter deg på nett

En av fordelene med å ha et nettsted for små bedrifter er å være der forbrukerne dine er. Det er en grunn til at mange selskaper investerer i et nettsted med søkemotoroptimalisering (SEO); 97 prosent av folk går på nett for å finne en lokal bedrift, og 93 prosent av internett-opplevelsene begynner med en søkemotor (f.eks. Google eller Bing). Tro det eller ei, det er 3,5 milliarder søk på Google per dag, og i dette øyeblikk er det noen i ditt område på nettet og søker etter din eksakte tjeneste. Gjett hvem som får jobben? Ikke deg.

#3: Flertallet av forbrukerne bruker internett for å finne og ta kontakt med bedrifter

Jepp. Ifølge LSAs (Local Search Association) rapport fra april 2017, bruker 63 prosent av forbrukerne primært et selskaps nettsted for å finne og engasjere seg med bedrifter. Det er en ganske stor del av forbrukerne. Kombiner dette med at 93 prosent av internett-opplevelsene begynner med en søkemotor – så kan gjøre matematikken selv. Trenger du enda en overbevisende grunn til at bedriften din trenger en nettside? Forskning viser at forbrukerne i gjennomsnitt bruker omtrent tre kilder før de foretar en individuell kjøpsbeslutning, og 30 prosent stryker automatisk en bedrift fra vurderingen dersom de ikke har et nettsted.

#4: Kommersielle transaksjoner i alle industrier – inkludert B2B, industri og produksjon – er påvirket av innhold på nett

De fleste selskaper som ikke har et nettsted, sier at det er fordi deres bransje ikke er på nett. Vi hører dette hovedsakelig fra bedriftseiere i B2B, industri og produksjon.

Hvis det er deg, har vi nødt til å ta deg på det.

Hele 75 prosent av B2B-kjøpere sier at digitalt nettside-innhold påvirker kjøpsbeslutningen betydelig, og 62 prosent sier at de kan fullføre sine utvalgskriterier basert på et nettsteds digitale innhold alene.

Den gjennomsnittlige B2B-kjøperen gjør nå i gjennomsnitt 12 nettbaserte søk før de samhandler med en leverandørs nettside, og de er allerede 57 prosent av veien gjennom kjøpsprosessen før de vil snakke med en salgsrepresentant. Selv for industri- og produksjonsbedrifter, er 67 prosent av innkjøpene er påvirket av digitalt innhold. Ikke bare det, men halvparten av alle B2B-kunder i dag forventer også at leverandørens nettsted skal være en nyttig kanal, og mer enn en tredjedel forventer at nettstedet skal være deres mest nyttige kanal.

Hele 75 prosent av B2B-kjøpere sier at digitalt nettside-innhold påvirker kjøpsbeslutningen betydelig

#5: 75 prosent av forbrukerne innrømmer at de bedømmer selskapets troverdighet, basert på selskapets nettside-design

Å ikke ha et nettsted gjør at forbrukere stoler mindre på deg. I 2018 innrømmer faktisk 75 prosent at de bedømmer selskapets troverdighet basert på webdesign. Det er større sannsynlighet for at folk gjør forretninger med et selskap de stoler på, og en nettside er det første stedet de går for å sjekke om kvalifikasjon, anmeldelser og priser.

Du bør uansett være oppmerksom på at hvis du har et dårlig nettside-design, så vil det ikke hjelpe deg i det hele tatt. Du har hele 10 sekunder på deg til å legge igjen et inntrykk for den besøkende på nettsiden, og å fortelle dem hva de kan få ut av nettsiden og bedriften. Etter denne tiden (og ofte før), vil de forlate.

#6: Du må svare grunnleggende spørsmål raskt

Dette gjelder spesielt for B2B-selskaper. Folk besøker nettstedet ditt når de vil vite noe eller gjøre noe. De forventer også umiddelbar tilfredsstillelse, noe som betyr at besøkende skal kunne svare på tre spørsmål innen tre sekunder etter landing på nettstedet ditt:

  • Hvem er du?
  • Hva gjør/tilbyr du?
  • Hvordan kontakter jeg deg?

Vi lever i en NÅ-tid, der forbrukerne vil ha den informasjonen de søker umiddelbart, noe som betyr at selskapets nettsted skal svare på hvert av spørsmålene ovenfor uten at brukeren trenger å rulle nedover siden i det hele tatt.

#7: Det vil hjelpe deg å slå 'Goliatene' i din bransje

Visste du at å ha en nettside kan hjelpe deg med å slå Goliatene i din bransje? Det kan du hvis den er optimalisert for søk. Du kan enkelt slå den mest-selgende butikken i gata så lenge du klarer å ha en fremtredende posisjon på søkeresultat-siden.

#8: Sosiale Media 'reach' er avtagende

Så du tror du ikke trenger et nettsted fordi du er på Facebook.

Flott, det gjør også en stor del av alle andre små-bedrifter i Norge, men du trenger faktisk et nettsted selv om du har en Facebook-side.

Det blir vanskeligere for bedrifter å koble seg til brukere på plattformen. Innen en uke etter den siste Facebook algoritme-oppdateringen, stupte organisk rekkevidde lavere enn den allerede var. Mer kjip fakta? I 2018 brukte folk 50 millioner færre timer på plattformen enn de gjorde i 2017.

Mens sosiale medier kan hjelpe bedriften din til å vokse, må du ikke satse på å bruke den som din eneste markedsføringskanal, spesielt i fremtiden.

Vanlige innvendinger bedriftseiere har gjøre mot å ha en nettside

Vi jobber med små bedrifter hver dag, og når det gjelder det å ikke ha et nettsted, har vi hørt omtrent alle mulige unnskyldninger på planeten – og de er alle veldig villedet. Vi har oppført de vanligste innvendingene nedenfor, og våre typiske svar.

#1: “Min bedrift er for liten, og vet ikke om jeg har budsjett til en nettside”

Dette er den vanligste innvendingen vi hører fra småbedriftseiere. Hør nå – nettsiden din er ditt viktigste markedsføringsverktøy på nett. Å si at du ikke har budsjettet for det er som å si at du ikke har budsjettet for engangsgebyren for å sette opp aksjeselskap, du kommer til å komme i store problemer senere hvis du ikke hiver deg over denne første investeringen.

Skaff deg en nettside – den trenger ikke å være fancy og kostbar, men den må eksistere, og den må kunne bli funnet av søkemotorer.

#2: "Vi har allerede nok jobb, og trenger ikke et nettsted"

Selv om du har mer virksomhet enn du kan håndtere, trenger du et nettsted, ingen om og men. Det er snakk om tilstedeværelse, og ikke minst levedyktighet inn i fremtiden.

#3: "Jeg har en kamerat som sa at han kunne fikse en nettside gratis"

Dette er en dårlig ide, med mindre kameratens karriere er i webdesign, for din bransje. Å ha en venn eller et familiemedlem som setter opp nettsiden din er som å stole på en håndverker som legger grunnlaget for en skyskraper. Mye arbeid går inn i å ha en optimalisert nettside – seo optimalisering, filkomprimering, responsive design, skjema markup, etc., og hvis det ikke er bygget på riktig fundament, vil det sannsynligvis velte.

#4: “Våre kunder er ikke store databrukere”

Sier du at dine kunder ikke er "datamaskin-brukere"? Det denne bedriftseieren glemmer er at "datamaskin-brukere" ikke bare er folk som bruker stasjonære datamaskiner. Det inkluderer også folk som surfer på nettsider, sosiale medier og apps på mobil-enheter. Ikke bare bruker 89 prosent av norske voksne internett, men 80 prosent av dem eier en smarttelefon, og i 2016 utgjorde mobil-nettrafikk for første gang stasjonær-nettrafikk.

Smarttelefon = datamaskin-bruker

#5 Vi trenger ikke et nettsted fordi det ikke trengs i min bransje / vi er ikke en nettbutikk eller en teknologi-bedrift

Dette er en stor misforståelse som mange mennesker har. Bare fordi du ikke driver med e-handel, betyr ikke at du ikke trenger et nettsted. Forbrukerne – til og med B2B-kjøpere – trenger fortsatt å finne deg, lære om deg og stole på deg fordi de kjøper fra deg. Det store flertallet av våre kunder driver ikke med e-handel, og hver av dem har hatt betydelig inntektsvekst fra å ha et nettsted.‍

...